تبلیغ جدید خرید هاست ارزان
  • 34 بازدید
  • بدون نظر

اگر تاکنون به شهر شیراز سفر نکرده‌اید باید بگوییم که نیمی از زیبایی‌های ایران را از نزدیک ندیده‌اید. شیراز شهر شعر و ادب و عطر بهار نارنج است. این شهر علاوه‌بر اینکه به باغ‌های بسیار زیبا مزین شده، شکوه عظمت تخت جمشید را نیز در دل خود جای داده است. این شهر با بهره‌مندی از ویژگی‌های یک شهر تاریخی و جاذبه‌های بی‌نظیر، می‌تواند مقصد ایده‌آلی برای تمام گردشگران به‌شمار آید.

 

شیراز مقصدی عالی برای گردشگران داخلی و خارجی است که ضمن تجربه یک سفر شیرین و لذت‌بخش با تاریخ فرهنگ و هنر باستان ایران و ادبیات کهن ما نیز آشنا می‌شوند. قبل از سفر به شیراز برای رزرو هتل نیز اقدام کنید تا علاوه‌بر تفریح و بازدید از اماکن تاریخی، اقامتی آرام و بی‌دغدغه را نیز تجربه کنید. اسنپ تریپ با ارائه خدمات رزرو بلیط هواپیما و هتل شیراز و همچنین رزرو هتل در این شهر، در کمترین زمان بهترین سایت برای این کار محسوب می‌شود.

 

ما در این مقاله قصد داریم به معرفی جاذبه های دیدنی شهر شیراز بپردازیم و شما را برای یک سفر رویایی به شهر شعر و ادب پارسی آماده کنیم.

رزرو هتل شیراز

معرفی مکان های دیدنی شیراز

شیراز به‌عنوان پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت کشورمان شناخته شده که به دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری تاریخب، مذهبی، طبیعی و فرهنگی، در ایام مختلف سال پذیرای انبوهی از گردشگران و مسافران است. خنکای نسیم اردیبهشت با عطر بهار نارنج، گوشه‌ای از بهشت زمینی را برای مسافرین تداعی می‌کند که به جرات می‌توان گفت در هیچ کجای دنیا این همه لطافت و شکوه را تجربه نخواهند کرد.

 

شیراز مکان‌های دیدنی فراوانی داشته که هر کدام بخشی از تاریخ ایران را به نمایش گذاشته‌اند. از بناهای تاریخی، آرامگاه شاعران بزرگ، باغ‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیز، هر چه را بخواهید در این شهر خواهید یافت. پس آماده شوید که با هم سری به این جاذبه‌های بی‌بدیل شیراز بزنیم.

 

حافظیه قلب شیراز باشکوه

حتما همه با نام حافظ شاعر بزرگ ایران زمین آشنا هستید و از خواندن غزلیات زیبای آن لذت برده‌اید. آرامگاه این شاعر پرآوازه ایرانی در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه قرآن قرار گرفته که یکی از قبرستان‌هایی این شهر با نام «خاک مصلی» است. حافظیه محلی برای ملاقات شاعران و ادیبان و افرادی است که ارادت خاصی به این شاعر بزرگ دارند. این آرامگاه در دوره زندیه ساخته شده که طول آن 56 متر و عرضی بالغ بر 8 متر دارد. ستون‌های این بنا همه از جنس سنگ و هر کدام 5 متر ارتفاع دارند. معماری حافظیه به سبک هخامنشی و زندیه است که در کنار باغ‌های زیبا و درختان بلند اطراف آرامگاه، جذابیت آن را چندین برابر می‌کند.

 

سعدیه

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شیراز آرامگاه سعدی است که به سعدیه شهرت دارد. این آرامگاه در انتهای خیابان بستان و نزدیک باغ دلگشا واقع شده که در اطراف آن بزرگان دیگری نیز دفن شده‌اند. سعدیه در تاریخ 20 آبان 1353 در آثار ملی ایران ثبت شده که در اصل خانقاه این مرد بزرگ محسوب می‌شده که آخرین دوران زندگی خود را در آن گذرانده است. خیل بازدیدکنندگان این آرامگاه بر یکی از ابیات زیبای این شاعر و عارف ایرانی دلات دارد که می‌فرماید: «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز/ مرده آن است که نامش به نکویی نبرند».

 

حرم شاهچراغ

یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی در شیراز،حرم مطهر امامزاده میر سید احمد، فرزند امام موسی کاظم برادر امام رضا، ملقب به شاهچراغ است. این حرم در قرن ششم هجری در دوره اتابکان فارس ساخته شده که در زلزله شیراز ویران شد و مجدد به وسیله اهالی این شهر بارگاه جدید بنا گردید. ارادت مردم ایران مخصوصا ساکنین شیراز به این آرامگاه کمتر از ارادت آن‌ها امام رضا نبوده و این حرم همیشه مملو از زائرین دوستدار اهل بیت علیهم السلام است.

 

کاشی‌کاری زیبای گنبد و بارگاه این امامزاده، آینه‌کاری، استفاده از خطوط عربی و فارسی، زیبایی خاصی به آن بخشیده و علاوه بر حس و‌ حال معنوی که به زائران می‌بخشد، جلوه‌های بصری زیبایی نیز برایشان خلق می‌کند. حرم شاهچراغ در نزدیکی میدان احمدی شیراز قرار گرفته و برای مسافرین و گردشگران راهنماهایی طراحی شده تا راحت به این مکان مقدس دسترسی داشته باشند.

باغ ارم شیراز

یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی شیراز باغ ارم است که مکانی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد بوده و یکی از باغ‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود. در سفرنامه‌های مربوط به قرن دهم و یازدهم هجری از باغ ارم نام برده شده که خود دلیلی بر قدمت این بهشت زیبا است. طبق اسناد این باغ در دوره سلجوقیان وجود داشته و کریم‌خان زند نیز در دوره حکومت خود اقداماتی برای مرمت آن انجام داده است.

 

این باغ زیبا در زمان قاجار حدود 75 سال تحت مالکیت قشقایی‌ها بوده و قوم عمارتی در آن بنا کرده‌اند. در حال حاضر باغ ارم در اختیار دانشگاه شیراز قرار گرفته تا کاشت و تحقیقات آزمایشگاهی روی گونه‌های مختلف گیاهان انجام شود. این باغ در سال 1392 به فهرست میراث جهانی یونسکو پیوسته است. علاوه بر باغ ارم، باغ دلگشا، عفیف آباد و باغ جهان نما نیز از باغ‌های زیبا و دیدنی شیراز هستند.

 

حمام وکیل

این حمام یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر شیراز بوده که از زمان کریم خان زند به یادگار مانده و در کنار بازار و مسجد وکیل در مرکز شهر واقع شده است. حمام وکیل از آخرین اصول معماری دوره خود بهره برده و بسیار مقاوم و زیبا طراحی و ساخته شده. در این حمام یک اتاق شاه‌نشین برای استفاده شاه وجود دارد. در زیر گنبد حمام شاهد نقش‌های زیبایی که نشان از آیین و سنت مردم این دیار هستند خواهید بود.

 

جمع بندی

شیراز یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای کشور است که مرکز استان فارس بوده نقش مهمی در توسعه صنعت توریست و گردشگری ایران ایفا می‌کند. اگر قصد دارید یک مجموعه کامل از آثار تاریخی، مذهبی، تفریحی و گردشگری را با هم ببینید و لذت ببرید، شیراز بهترین مقصد برای سفرهای شما خواهد بود.

 

حال که با شیراز آشنا شدید حتما دلتان می‌خواهد یک سفر چند روزه به این شهر زیبا داشته باشید. بهتر است این رویا را به واقعیت تبدیل کنید. تنها با چند کلیک ساده و سریع از طریق اسنپ تریپ و رزرو هتل شیراز می‌توانید سفری رویایی و آرام را در بهترین هتل‌های شیراز تجربه کنید.

Avatar

درباره نویسنده : محمد

مطالب بیشتر از همین نویسنده
برچسب ها
مطالب مرتبط