- 1,920 بازدید
- بدون نظر
در این نوشته از آموزش وردپرس به سراغ موضوع بحث برانگیز و چالشی نحوه استفاده از تگ های هدینگ یا تگ های عنوان رفتیم، یعنی بطور دقیق تر موضوع تاثیر استفاده درست از تگ های هدینگ در سئو وردپرس.
در ادامه به بررسی جزییات بیشتر و دقیق تر در باب تاثیر استفاده درست از تگ های هدینگ در سئو وردپرس خواهیم پرداخت.
از شما عزیزان دعوت میکنیک با آموزش تاثیر استفاده درست از تگ های هدینگ در سئو وردپرس با ایکس اسکریپت همراه باشید…
تاثیر استفاده درست از تگ های هدینگ در سئو وردپرس
همانطور که همه شما وبمستران وردپرسی میدانید، همیشه برای تولید و انتشار مقالات در وبسایت از متا تگ های H1,H2,H3,H4,H5,H6 استفاده میکنیم و همه شما عزیزان میدانید که تگ H1 به چه منظور … تا تگ H6 به چه منظور در سایت استفاده میشود.
این تگ های هدینگ یا همان متا تگ های عنوان یا همان تیترها، در کنار هم یک ساختار کلی برای مطلب شما شکل خواهند داد و به مخاطب کمک میکنند تا راحتتر قسمتهای مورد نظر خود را بیابد. به علاوه موتورهای جستجو نیز میتواند به راحتی موضوع مطلب شما را مشخص کنند و کاربران بیشتری را به سمت آن هدایت نمایند.
اما در این آموزش سئو و بهینه سازی وردپرس میخواهیم تاثیر استفاده درست از تگ های هدینگ در سئو وردپرس بررسی و تحلیل کنیم.
تفاوت متا تگ عنوان با تگ های هدینگ
در ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که که هر یک از این دو (متا تگ عنوان و تگ های هدینگ یا تیتر ها) چه نقشی در صفحات سایت ما دارند و در کجا نمایش داده میشوند!!!
هدینگ ها در صفحه، تیتری است که درون متن شما به نمایش در میآید و توسط کاربر و موتور جستجو قابل رویت است. در کد html یک سایت، هدینگ با استفاده از تگهای H (که یعنی تیتر اصلی <h1>، تیتر ثانی <h2> و …) مشخص میشود.
اما عنوان صفحه در سایت نامی است که شما برای صفحه خود برگزیدهاید و درون متن به کاربر نمایش داده نمیشود.
این عنوان در html به نام متا تایتل یا همان متا تگ عنوان شناخته شده و با تگ <title> مشخص میشود.
برای اینکه بتوانید عنوان یک صفحه را ببینید، کافیست به نام آن در تب مرورگر خود نگاه بیندازید. معادلی که ما در مطالب خود برای این واژه در نظر گرفتهایم، عنوان صفحه است.
همچنین باید بدانید که عنوان صفحه آن عبارتی است که هنگام جستجوی کاربر در موتور جستجوی گوگل به عنوان تیتر اصلی شما نمایش داده خواهد شد.
اهمیت استفاده از تگ های هدینگ در سایت
نبود تیترهای مناسب و بهینه و جامع در مطالب سایت شما باعث میشود که خواندن مطالب و یادگیری از محتوای شما چه برای کاربران و چه برای موتورهای جستجو سخت و پیچیده و نامفهوم و غیر قابل باشد.
بنابراین این موضوع یعنی استفاده درسات از تگ های عنوان در سئو وردپرس میتواند بصورت چشمگیری میزان رضایت کاربران، میزان رضایت موتورهای جستجو، میزان پایبندی کاربردر سایت و…. را بهبود بخشد.
تگهای عنوان یک قابلیت جدید در فضای آنلاین نیستند و در طی هفت یا هشت سال گذشته چیزی در مورد آنها عوض نشده است. بنابراین نحوۀ استفادۀ درست از آنها هم تغییر نکرده است و صد البته، از اهمیّت آنها هم کاسته نشده است.
آموزش استفاده از تگ های هدینگ یا تگ های تیتر در محتوای وردپرس
در آموزش های قبلی مکانیک وردپرس نیز به این موضوع اشاره داشتیم.
برای استفاده از تگ های هدینگ در محتوا قوانین تجربی و علمی وجود دارد که باید آنها را با دقت رعایت و در تولید محتوا در وردپرس به کار ببندیم.
تگ عنوان – heading tag | مکان مناسب استفاده | بهترین تعداد بکار بردن |
H1 | عنوان اصلی مقاله یا مطلب | ۱ بار |
H2 | عناوین داخلی مطلب | بین ۲ تا ۵ بار |
H3 | زیر عنوان های داخلی مطلب | تا ۶ بار |
H4 | عنوان برای منوها یا عنوان نظرات | بدون محدودیت |
H5 | عنوان برای منوهای سایت | بدون محدودیت |
H6 | عنوان برای فوتر (footer) سایت | بدون محدودیت |
شما میبایست برای هر صفحه تنها از یک تگ H1 استفاده نمایید و به وسیلۀ آن تیتر اصلی مطلب را مشخص نمایید.
برای مثال تیتر اصلی مطلبی که در حال خواندن آن هستید، تاثیر استفاده درست از تگ های هدینگ در سئو وردپرس میباشد.
توجه داشته باشید که قرار نیست در این تیتر نام سایت شما قرار داده شود (مگر در صفحۀ اصلی) و باید موضوع صفحه مشخص شود.
تگ H2 برای درگیر کردن زیرعنوان ها یا زیر تیترها یا عنوان های صفحه که در اولویت دوم هستند.
شما به کمک این تگ میتوانید بخشهای مهم مطلب خود را مشخص نمایید و به این ترتیب مطلب خود را برای مخاطبان و البته گوگل خواناتر کنید.
سپس به سراغ عناوین با اولویت سوم اهمیت میرویم و عنوان هایی زیر مجموعه عنوان های دوم بودند را در قالب تگ های هدینگ H3 استفاده خواهیم کرد.
همین روند تا تگ H6 ادامه دارد و بر اساس میزان درجه بندی مطالب و عنوان های آنها در نوع محتوا، قالب قرارگیری عنوان ها در محتوا از H1 تا H6 مشخص خواهد شد.
نکته: همچنین گاها دیده شده است که در صفحاتی از سایت ها، بجای قرارگیری یک عنوان مناسب برای آن صفحه در تگ H1، یک عبارتی مانند با ما تماس بگیرید قرار داده شده است که این کار میتواند بزرگترین ضربه بر سئو سایت مورد نظر باشد.
نکته: همچنین گاها دیده شده است که تگ های عنوان بصورت یک عبارت چند خطی در نظر گرفته شده اند. این کار بشدت باعث سئو منفی و تاثیر منفی در رتبه بندی سایت وردپرسی شما خواهد داشد. بنابراین باید تا جایی که امکان دارد، تگ های هدینگ را بصورت خلاصه و مفید ارائه کرد.
نکته: بد نیست بدانید که استفاده از تگ H4، وقتی که متن شما بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه داشته باشد کار خوبی است و یک لایه جدید را به ساختار صفحه اضافه میکند. همچنین این تگ میتواند برای تیترهای بیاهمیتی که شامل کلمۀ کلیدی شما نیست هم مورد استفاده قرار بگیرد.
بنابراین با تولید محتوای بهینه و مناسب و استفاده درست از تگ های هدینگ در محتوای مورد نظر، چه از نظر کاربران و چه از نظر موتورهای جستجویی مانند گوگل، یک محتوای استاندارد، قابل مطالعه، با خوانایی بالا و مناسب خواهید داشت.
امیدوارم نکات ذکر شده در این نوشته از آموزش وردپرس، برای شما کاربران گرامی مفید و کاربردی باشد.
موفق و پاینده باشید…